Constantinopole

Constantinopole

miercuri, 28 mai 2014

Imperiul Hindus Gupta. Grandoare şi decădere

Întemeietorul dinastiei hinduse Gupta, Ciandragupta I, reuşeşte, în jurul
anului 320 d.Hr., să sistematizeze haosul demografic şi multirasial care
caracterizează regiunile nordice ale subcontinentului indian. Opera sa
politică e continuată de Samudragupta (335-380), un veritabil Napoleon
hindus, care, după ce învinge trupele statului Pallavas, pe râul Krishna, îşi
subordonează şi vastul regat Vatakas, situat în podişul Deccan. Imperiul
său, cu capitala la Pātaliputra, îngloba întregul nord al Indiei, de la gurile
Gangelui până la fluviul Indus. După suita sa de triumfuri, Samudragupta
se intitulează maharaja (împărat), devaputra (fiul cerului) şi „exterminatorul
regilor”.
Ciandragupta al II-lea (380-414), supranumit „Soarele Eroismului”,
continuă politica expansionistă a predecesorului său. Supune satrapiile
occidentale şi întreprinde, se pare, o expediţie punitivă până în Afganistan.
Angajează confruntări militare, pe care le decide în favoarea sa, cu statele
tamile Kerala, Pandya şi Pallavas. Principii învinşi sunt reîntronaţi, în calitate
de vasali. Printr-o strategie matrimonială banală, dar eficientă, – se
căsătoreşte cu fiica regelui din Vatakas –, Ciandragupta al II-lea
încorporează în imperiul său o formaţiune statală vasală, fără a recurge la un
efort militar.
În prima jumătate a secolului al V-lea, Kumaragupta (414-455) îşi
mobilizează toate resursele militare şi financiare, pentru a respinge
atacurile declanşate de hephtaliţi şi pentru a menţine unitatea imperiului. În
vremea sa se conturează primele simptome ale declinului politic. Eforturile
ultimului suveran din dinastia Gupta, Skandragupta (455-470), de a rezista
în faţa invaziilor, care se accentuează dinspre nord-vest, sunt zadarnice. În
ultimele decenii ale veacului al V-lea, imperiul secular, întemeiat de
Ciandragupta I, se dezmembrează într-o puzderie de state succesorale,
vulnerabile în faţa pericolului extern.
În vremea dinastiei Gupta, sistemul castelor (varna), conturat în
faimoasele Legi ale lui Manu, ierarhiza strict societatea. Cele mai
importante caste erau brahmanii, războinicii (kşatriya), artizanii şi
comercianţii (vayşia), agricultorii (sūdra), actorii (jayajiva) şi marginalii
(paria). Comercianţii erau grupaţi în corporaţii (çreni). Datorită dezvoltării sistemului de irigaţii agricultura prosperă în
Imperiul Gupta. Se obţin anual mai multe recolte de orez, grâu, orz, susan,
linte, şofran şi trestie-de-zahăr. Bumbacul se cultivă în Assam, iar
prelucrarea mătăsii se dezvoltă în Bengal. Pescuitul de perle şi coral,
exploatarea pădurilor, a salinelor, a minelor de aur şi argint, a carierelor de
piatră şi a sălilor de joc sunt monopol de stat.
În epoca Gupta, căile terestre (caravaniere), fluviale şi maritime sunt
utilizate intens în scopul dinamizării activităţilor comerciale. Comerţul cu
Roma şi China se dovedeşte extrem de profitabil. Spre cele două mari
puteri din Orient şi Occident se exportă: mirodenii, fildeş, lac, perle, pietre
preţioase, lemn de tec, arme, bumbac şi zahăr. Se importă cai de rasă din
Asia Centrală, ţesături din Tibet, vin şi sclavi de origine greacă din
Imperiul Roman. Taxele comerciale sunt rezonabile, între 5-20%.
Obligaţiile fiscale se restrâng la impozite directe, indirecte şi tribut (tali).
Ultima obligaţie o achită doar populaţiile subjugate. Impozitele se plătesc
în funcţie de venituri. De pe terenurile productive se percepe o treime din
recoltă, iar de pe pământurile mai puţin fertile a şasea parte din recoltă.
Terenurile necultivate sunt confiscate şi exploatate de către stat.
În Imperiul Gupta se achită taxe speciale pentru întreţinerea organelor
de ordine, a canalelor de irigaţie, pentru practicarea prostituţiei şi
exploatarea abatoarelor. Erau scutiţi de impozite şi taxe brahmanii, bătrânii,
bolnavii şi minorii. În ceea ce priveşte circulaţia monetară, un dināra de
aur valora 16 rupaka (rupii) de argint.
Referitor la moravurile din epoca Gupta, trebuie să pornim de la
premisa că predomina organizarea în familii mari, cu numeroase
ramificaţii. Poligamia era predominantă. Văduva preferată era arsă pe rug,
alături de defunct, dacă nu reuşea să se căsătorească, urgent, cu un bărbat
din familia fostului soţ.
Jurisdicţia, întemeiată pe aceleaşi Legi ale lui Manu, era extrem de
drastică. Delictele se sancţionau diferenţiat, direct proporţional cu
gravitatea lor. Se pornea de la amenzi şi încarcerări, ajungându-se până la
pedeapsa capitală. Se apela şi la pedepse corporale extrem de crude,
precum schingiuiri şi amputări.
Maharajahii din dinastia Gupta au fost suverani despotici, care
dispuneau în mod absolut de supuşii lor şi de resursele statului.
Moştenitorul tronului se numea juvaraja (tânărul rege). Din adolescenţă era
iniţiat în mai multe domenii: filosofie, diplomaţie, politică, artă militară,
poezie şi muzică. Încă înainte de a accede la putere era numit guvernator
într-o provincie de graniţă, unde dispunea de o curte proprie.
Suveranul Gupta avea un program diurn extrem de complex. Primea în
audienţe agenţii fiscali, însărcinaţi cu colectarea impozitelor sau a tributului, şi spionii. Trecea în revistă efectivele militare şi prezida
întrunirile ministeriale. Dispunea de două consilii: cel privat, format din
prinţii de sânge, marii strategi şi cei mai importanţi brahmani, şi cel
ministerial, compus din 10-37 de persoane. În timp, funcţiile ministeriale
devin ereditare. Poziţiile-cheie le deţineau: primul-ministru, ministrul de
externe, ministrul finanţelor şi cel al justiţiei. Pătura birocratică era
împărţită în două categorii: funcţionarii superiori (guvernatorii provinciilor,
ambasadorii şi funcţionarii militari) şi funcţionarii inferiori (scribii,
spionii şi paznicii de elefanţi).
Comandantul suprem al armatei deţinea în ierarhia statală o poziţie
similară cu cea a prinţului moştenitor. În secolele IV-V, armata indiană
renunţă la greoaiele formaţiuni militare compuse din care de luptă şi îşi
dezvoltă trei corpuri de armată: infanteria, cavaleria şi trupele de elefanţi.
Structura organizatorică a trupelor imperiale medievale din India a slujit, se
pare, drept model pentru inventatorul jocului de şah (465).
Epoca dinastiei Gupta s-a dovedit fastă şi în plan cultural. În perioada
respectivă a creat renumitul poet şi dramaturg Kalidasa. Dintre creaţiile
sale sunt mai cunoscute piesa de teatru Sakuntala, poemul Norul mesager
şi culegerea de lirică erotică Ciclul anotimpurilor. S-au redactat în scris
marile epopei ale hinduşilor arieni, Mahābhārata şi Rāmāyana, ultima
atribuită lui Vālmīki, dar şi Bhagavadgītā sau culegerea de texte juridice
Legile lui Manu.
S-au întemeiat două importante centre de învăţământ, la Pātaliputra şi
Nalanda. Preocupările arhitecţilor, sculptorilor şi pictorilor din timpul
dinastiei Gupta pot fi identificate cu precădere în sanctuarul de la Karli şi în
peştera-templu de la Ajanta.
Deşi de religie hindusă, familia domnitoare nu a persecutat orientarea
spirituală rivală, budismul. Totuşi, în India, acest curent religios nu a fost
receptat decât de comunităţi restrânse. În secolul al IV-lea se conturează
cele două curente principale din filosofia budistă, Mahāyāna („Marele
Vehicul”) şi Hīnayāna („Micul Vehicul”), iar discipolii filosofilor Asanga
şi Vasubandhu, în calitate de misionari, răspândesc învăţăturile lui Buddha

în China, Coreea, Japonia, Mongolia şi Asia de Sud-Est.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu