Constantinopole

Constantinopole

miercuri, 28 mai 2014

Apogeul civilizaţiei antice chineze

Imperiul chinez Han s-a dezmembrat în jurul anului 220 d.Hr.
Decadenţa sa a fost determinată de rolul dominant nefast pe care-l
jucau eunucii la curtea imperială şi de consecinţele economice şi militare provocate de Răscoala Turbanelor Galbene, care fusese reprimată
cu mari sacrificii. Pe ruinele Imperiului Han se vor contura trei state cu
veleităţi imperiale: Wei (cu reşedinţa la Luoyang), Wu (cu reşedinţa la
Nanjing) şi Shuhan (cu reşedinţa la Chengdu).
În anul 265 Sima Yan, un general din statul Wei, întemeiază dinastia
Jin (Tsin-Cin). Apoi, sub numele de împăratul Wudi, înfrânge statul Wu şi
reunifică întreaga Chină sub autoritatea sa (280). În anul 304 se
declanşează o nouă criză, prin faptul că doi principi rivali se adresează
etniilor de origine turcică Hiun-nu şi Hian-bei, cerându-le sprijin. Peste
câţiva ani, populaţia barbară Hiun-nu îl proclamă împărat pe Liu-yuan
(308) şi apoi pe fiul său, Liu-tsong (310-318). Liu-tsong va reuşi, după o
serie de eşecuri, să cucerească Luoyang, oraşul de reşedinţă al dinastiei Jin.
Împăratul Huai-ti e capturat şi executat (313). Noul împărat, Min-ti, va
avea aceeaşi soartă, câţiva ani mai târziu, după ce rezistase barbarilor
printre ruinele fostei capitale Chang-an (316).
Dinastia Jin se refugiază pentru o perioadă de aproape trei secole în
China de Sud. Noul împărat, Yuan-ti (318-322), îşi va alege drept reşedinţă
oraşul Nanjing. Astfel, începe o epocă de două sute de ani, numită
„diviziunea dintre nord şi sud”. Nobilimea, oficialii, învăţaţii, dar probabil
şi alte pături ale populaţiei, în jur de un milion de persoane, s-au refugiat în
Imperiul Jin de Sud. Întrucât, în primele decenii de existenţă ale noului stat,
s-a procedat la redistribuiri de terenuri arabile, nu s-a reuşit reglementarea
impozitelor până în anul 364. Regimul marilor proprietăţi funciare, lucrate
cu ajutorul sclavilor şi al clienţilor, rămâne valabil şi la sud de fluviul
Yang-zi.
În plan religios au loc o serie de schimbări. Pe fondul confucianismului
în declin, taoismul, contaminat de budism, cunoaşte o remarcabilă
ascensiune. După sosirea misionarului Kumārijīva (383), din India,
budismul cunoaşte o răspândire rapidă, mai ales prin traducerea textelor
sanscrite. Mulţi convertiţi la budism, de dată recentă, întreprind călătorii
spre ţara de origine a iluminatului Buddha, pentru a colecta manuscrise cu
conţinut religios. Din această categorie de călători face parte şi Fa Hien,
care, în jurul anului 400, întreprinde un pelerinaj de lungă durată în India.
Jurnalul său de călătorie reprezintă o excelentă sursă de informaţii cu
privire la Imperiul Gupta, în vremea maharajahului Ciandragupta al II-lea.
China de Nord are pe parcursul secolelor IV-V o soartă similară cu cea
a Europei Occidentale în secolele V-VI. Triburile invadatoare Hiun-nu îşi
exercită stăpânirea doar până în anul 352. Ultimii lor monarhi sunt alungaţi de o populaţie manciuriană, numită Mu-jong. Noii stăpânitori îşi stabilesc
reşedinţa la Yen (Beijing) şi apoi o mută la Ye (357). Un şef de origine
mongolă sau tibetană, Fu Hien, îndepărtează de la putere populaţia
Mu-jong (370), recucereşte „drumul mătăsii” până în Kaşgaria şi unifică
întreaga Chină de Nord.
În anul 386, triburile tuoba (T’o-Pa), de neam turcic, originare din
regiunea lacului Baikal, ocupă întreaga Chină la nord de fluviul Yang-zi.
Barbarii încearcă să pătrundă şi în Imperiul Jin de Sud, dar sunt respinşi, în
urma bătăliei de la Fe Shui (387). În nord, seminţiile tuoba vor întemeia
dinastia Wei de Nord, care va domina regiunea până la mijlocul secolului
al VI-lea.
Imperiul din sud nu a fost niciodată realmente ameninţat după bătălia
de la Fe Shui. În ciuda faptului că dinastia Jin, compromisă de stilul fastuos
de viaţă şi de rolul major pe care-l aveau în decizii eunucii, e îndepărtată în
anul 420 şi e urmată, la scurte intervale, de patru dinastii neînsemnate,
invadatorii din nord nu vor reuşi să dezorganizeze structurile imperiale,

până în veacul al VI-lea. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu