La sud de taigaua siberiană, de la Marea Caspică până în Manciuria, se
întinde un imens ţinut de stepă, fracţionat doar de câteva obstacole
naturale (deşerturile Gobi, Taklamakan şi lanţul munţilor Altai). Această
monumentală „mare de ierburi” a fost străbătută, din cele mai vechi
timpuri, de populaţii nomade indoeuropene sau turco-mongole, în căutare
de păşuni mănoase şi surse de apă. Instabile, seminţiile menţionate
pendulau, în virtutea unui itinerar sezonier, însoţind turmele de vite care le
asigurau existenţa, dinspre platourile înalte, unde arşiţa verilor devenea
suportabilă, spre şesurile nemărginite, unde gerul iernii putea fi înfruntat
mai uşor, şi invers. Respectivii nomazi, dependenţi aproape în exclusivitate
de creşterea animalelor, trăiau la nivelul civilizaţiei neolitice şi constituiau o ameninţare perpetuă pentru imperiile asiatice, care, încă din antichitate,
îşii întemeiaseră prosperitatea pe culturile agricole extensive şi pe
dinamismul activităţilor comerciale şi meşteşugăreşti din mediul urban.
Decalajul cronologic dintre cele două tipuri de civilizaţie, cum remarca şi
celebrul istoric René Grousset, a provocat tragediile istoriei asiatice.
Din multitudinea de populaţii nomade turco-mongole, seminţiile
Hiun-nu, botezate dispreţuitor de către chinezi „oamenii rău mirositori”,
care migraseră din sudul Siberiei până în împrejurimile lacului Baikal, devin
protagoniste pe scena istoriei extrem-orientale încă din secolele IV-III î.Hr..
Până la ora respectivă, grupate în hoarde rivale, triburile Hiun-nu
organizaseră doar incursiuni sporadice asupra provinciilor periferice ale
Imperiului Celest. Spre sfârşitul secolului al III-lea î.Hr., primul lor stat va fi
fondat de Mao Dun (Mao Tun), care, pentru a monopoliza puterea, îşi
lichidează pentru început propriul tată, iar ulterior întreaga familie şi toţi
eventualii opozanţi. Noul lider politic al populaţiei Hiun-nu va subordona
diversele forţe ale nomazilor unei tactici comune. Totodată, va contura o
armată complexă, formată din corpuri de cavalerie uşoară, care aveau în
componenţă arcaşi redutabili şi din contingente de cavalerie grea, protejate
de cuirase şi dotate cu lănci sau halebarde. Armata chineză, compusă din
infanterişti sau din formaţiuni de care grele de luptă, se va dovedi, decenii în
şir, ineficientă în faţa mobilităţii năvălitorilor din stepă.
Iniţiativa suveranului Ci-Huang-Ti de a construi, la frontiera nordică, o
reţea amplă de fortificaţii, din care ulterior se va dezvolta faimosul Mare
Zid, constituie o primă ripostă a Chinei imperiale la raidurile barbarilor
turco-mongoli. Treptat s-a recurs şi la restructurarea masivă a armatei.
Pentru început s-au importat cai de luptă, extrem de rezistenţi, din Fergana
(Asia Centrală). Astfel s-au constituit premisele pentru consolidarea
trupelor de cavalerie grea, echipate cu arbalete, spade scurte, lănci şi
cămăşi de zale (preluate din ţinuta marţială a războinicilor iranieni). S-a
perfecţionat sistemul de aprovizionare a trupelor, recurgându-se la
utilizarea unor animale de povară extrem de eficiente în transportarea
alimentelor şi a echipamentului de luptă, precum cămilele mongole,
măgarii şi caii tibetani.
În vremea dinastiei Han, s-au resimţit primele efecte pozitive ale
reorganizării pe plan militar şi birocratic. Campaniile împăratului Wu-Di
(141-86 î.Hr.) împotriva adversarilor din stepă s-au soldat cu cinci victorii
răsunătoare. Tânărul general chinez, Ho-Ciu-Ping, îi constrânge pe nomazii
Hiun-nu să se replieze, într-o primă fază, către văile înalte ale râurilor Orhon şi Selenga, la nord de Podişul Gobi, în regiunea unde se vor
configura nucleele marilor imperii turco-mongole din secolele viitoare. În
secolul I d.Hr., un alt general remarcabil, Pan-Cioa, reinstaurează controlul
imperial chinez asupra bazinului Tarâmului şi asupra Marelui Drum al
Mătăsii, izolându-i pe nomazi de principala arteră comercială sino-iraniană
din Asia Centrală. În secolul II d.Hr., Imperiul Celest impune o Pax sinica
întregii Asii Orientale şi-l determină pe conducătorul triburilor Hiun-nu să
accepte dominaţia suveranului chinez.
Una dintre ipotezele istoriografice cele mai circulate susţine că un grup
din ramura nordică a populaţiilor Hiun-nu a migrat spre vest, ajungând în
final la graniţele orientale ale Europei, în timp ce ramura meridională a
seminţiilor respective s-a infiltrat în China de Nord, profitând de prăbuşirea
dinastiei Han (220 d.Hr.), pentru a jefui capitala, Lo-yang, în anul 311 şi a-l
lichida chiar pe împăratul Huai-ti, din dinastia Jin (Tsin, Cin). O altă teorie
consideră că hunii nu puteau fi descendenţii unor triburi Hiun-nu, care se
deplasaseră vreme de două secole spre vest, deoarece limba lor era mai
degrabă înrudită cu idiomurile turcice. O dovadă peremptorie în acest sens
ar fi scrierea „runică” a hunilor, diferită de cea a germanicilor, utilizând un
alfabet de inspiraţie aramaică. Se pare că grafia protobulgarilor, de neam
turcic, a derivat din cea a hunilor.
Cu certitudine, în secolul al IV-lea, hunii erau cantonaţi în regiunea
dintre lacurile Balhaş şi Aral. Suferiseră, probabil, influenţe din partea
nomazilor de origine iraniană, precum alanii şi sarmaţii. Nu e exclus ca
hunii să figureze sub denumirea de kunoi, în celebra Geografie a lui
Ptolemeu, care-i evocă instalaţi între Don şi Volga, în vecinătatea
roxolanilor. Probabil instaurarea unei perioade de secetă, în zona
Turkestanului actual, i-a obligat pe aceşti nomazi originari din Asia Centrală
să se precipite spre Volga (355) şi să-i atace pe alani (strămoşii oseţilor de
azi), transformându-i într-o populaţie satelită, în anii 360-370. De la aceşti
nomazi de sorginte iraniană au învăţat hunii tehnica improvizării unor
fortificaţii cu ajutorul carelor. O legendă susţine că invadatorii asiatici au
descoperit o trecătoare prin smârcurile mlaştinii Meotida, care izola
regiunile nord-pontice de stepele orientale, urmărind o ciută.
Expansiunea ostrogoţilor (greutungi), amplasaţi între Nistru şi Don,
spre Caucaz şi Volga, sub conducerea, se zice, a centenarului Ermanarich
(Ermanerich), a stârnit reacţia explozivă a hunilor şi a alanilor subalterni.
Conduşi de Balamir (Balamber), călăreţii asiatici îi zdrobesc pe ostrogoţi în
stepele Donului (375). Venerabilul rege Ermanarich se sinucide. Withimer (Vitimer), succesorul său, moare într-o confruntare ulterioară. Supravieţuitorii,
fie se refugiază dincolo de Nistru, fie se alătură învingătorilor, sub
comanda regelui lor, Hunimund, nepotul lui Ermanarich. După ce
anihilează rezistenţa ostrogoţilor, hunii progresează fulgerător spre Dunăre,
strivindu-i pe vizigoţii (tervingi) lui Athanaric (376), care simulaseră o
acţiune de împotrivire şi înrobindu-i pe gepizi, care avuseseră proasta
inspiraţie de a se aşeza în Pannonia. În numai trei ani, invadatorii asiatici au
reuşit să anuleze un secol de expansiune germanică. Doar aproximativ 200
000 de vizigoţi, care evitaseră confruntarea cu înfricoşătorii lor adversari
orientali, s-au refugiat în Imperiul Roman, traversând Dunărea pe la Silistra
(376), după ce conducătorii lor, Frithigern şi Alavivus, negociaseră cu
împăratul Valens (364-378) - adept al ereziei ariene - aşezarea lor în
dioceza Tracia.
Din momentul în care ajung în contact cu Imperiul Roman, hunii
trezesc interesul istoriografiei latine. Istoricii romani ai antichităţii târzii,
precum Ammianus Marcellinus, în Istoria sau Iordanes, în Despre
originea şi faptele goţilor, îi zugrăvesc pe barbarii de sorginte asiatică în
culori sumbre, terifiante. Hunii sunt descrişi ca o etnie demonică,
subumană, care consuma cu predilecţie carne crudă. Pe de altă parte,
stârneau o legitimă uimire prin virtuozităţile lor de călăreţi şi arcaşi
neîntrecuţi şi prin arsenalul lor exotic, primitiv dar eficient, compus din
săgeţi cu vârf triunghiular, bici, lasso şi sabie cu tăiş dublu. O imagine mai
veridică şi mai puţin înfricoşătoare a hunilor e creionată în Istoria
bizantină a lui Priscus Panites, care, în calitate de sol al împăratului
Teodosiu al II-lea (408-450), vizitase curtea regelui Attila, în anul 448 şi
avusese ocazia de a-i contacta personal pe vecinii incomozi ai Imperiului
Roman din teritoriile transdunărene.
După moartea lui Balamir (Balamber), la şefia hoardelor asiatice s-au
perindat Karaton şi Uldin. Sub conducerea fraţilor Octar (Getar) şi Rua
(Ruga), hunii, care luaseră în stăpânire Pannonia, aproximativ în jurul
anului 380, secondaţi de seminţiile dependente, în mare parte germanice
(longobarzii, skirii, rugii, herulii, carpii, gepizii, ostrogoţii şi alanii),
întreprind atacuri devastatoare asupra Traciei şi a Asiei Mici (395),
ajungând să ameninţe Antiohia. De altfel, provincia Pannonia prima,
actuala câmpie ungară a Dunării, le va fi atribuită în mod oficial nomazilor
de sorginte turco-mongolă de către împăratul Teodosiu I, în urma
perfectării unui tratat de alianţă. Cei doi coregenţi au lichidat treptat
aristocraţia tribală tradiţională, pentru a impune populaţiilor nomade, pe care le stăpâneau, o structură statală incipientă. În primii ani ai secolului al
V-lea, hunii întreprind numeroase raiduri pustiitoare spre vest, până în zona
Rinului. Probabil sub presiunea lor, ostrogoţii lui Radagais pătrund în
nordul Italiei (405), iar vandalii, suevii şi alanii invadează Galia (406). În
urma negocierilor încheiate cu împăraţii Teodosiu I (379-395) şi Honoriu
(395-423) sau cu generalii Stilicon şi Aetius, hunii devin o masă militară de
manevră, inclusiv în perimetrul Imperiului Roman. Călăreţii asiatici luptă
alături de romani împotriva vizigoţilor din Aquitania (427-428). Îi atacă pe
burgunzii din Renania, fondatori ai unui stat incipient în regiune şi fac
aproximativ 20 000 de victime (435). Inclusiv regele burgund,
Gundicharius, e ucis în luptă. Îngroziţi şi decimaţi, burgunzii se repliază
spre sud, stabilindu-se în Sapaudia (Elveţia romandă). Tot barbarii din
Pannonia sunt utilizaţi de generalul Aetius în procesul de neutralizare a
răscoalei bagauzilor din Galia (437).
Relaţiile de coexistenţă dintre huni şi Imperiul Roman se deteriorează
treptat după moartea lui Rua (Ruga), care survine în anul 434. Nepoţii
acestuia, Bleda şi Attila, orchestrează în cotutelă destinele tuturor supuşilor,
până în 445, când ultimul îl elimină pe fratele său, care îi era coregent. Fiii
celui ucis se refugiază în Imperiul Roman de Răsărit, dar sunt extrădaţi cu
cinism noului stăpân solitar al ţinuturilor de la nord de Dunăre, care,
evident, îi asasinează. După ce Attila ajunge un lider fără rivali, pentru
statul confederativ-nomad al hunilor războiul de jaf devine un fel de
industrie naţională. Imperiul Roman de Răsărit e atacat în repetate rânduri
(445-448), deşi achita un tribut substanţial, de aproximativ 2 100 de livre
de aur, încă din anul 435. Sunt cucerite şi distruse aşezări importante,
precum Viminacium, Singidunum, Sirmium, Philippolis şi Marcianopolis.
Avangarda corpurilor expediţionare hunice a ajuns, se pare, până la
trecătoarea Termopile şi până sub zidurile Constantinopolului.
După anul 449, Attila începe să-şi direcţioneze acţiunile ostile spre
regiunile occidentale ale continentului, deşi generalul Aetius, care era şi
strategul suprem al Imperiului Roman de Apus, întreţinuse relaţii cordiale
cu războinicii nomazi din Pannonia, ţinând cont de faptul că fusese, în două
rânduri, găzduit de către aceştia, atât în calitatea de ostatic (406) cât şi în
cea de refugiat, aflat în dizgraţie la curtea imperială romană (433-434).
Reorientarea politicii externe promovate de suveranul hun se datorează, se
pare, mai multor factori. Au jucat un rol, nu ştim cât de important,
informaţiile cu privire la debilitatea militară şi epuizarea financiară care
afectau imperiul lui Valentinian al III-lea, furnizate de Eudoxiu, şeful răscoalei bagaude, azilant la curtea lui Attila. Pe de altă parte, prodigiosul
rege vandal, Gaiserich, îi incitase, în repetate rânduri, pe huni împotriva
vizigoţilor, duşmanii săi occidentali. Nu trebuie neglijate nici eventualele
intrigi bizantine, proliferate prin intermediul misiunilor diplomatice trimise
la curtea suveranului hun.
Pretextul pentru invadarea Imperiului Roman de Apus l-a constituit
refuzul cu care tratase împăratul Valentinian al III-lea intenţia lui Attila –
care, de altfel, dispunea de un veritabil harem în propria-i reşedinţă – de a
se căsători cu Honoria, sora sa. Anturaţi de aliaţii lor germanici, hunii
traversează Rinul în vara anului 451. Oraşul Orléans rezistă asediului cu
tenacitate, după ce Metz-ul capitulase uşor, în luna iunie. Profitând de
faptul că înaintarea hunilor fusese blocată, generalul Aetius, considerat de
mulţi autori „ultimul roman”, reuşeşte să mobilizeze o armată eterogenă,
care cuprindea, pe lângă romani, vizigoţi, franci, burgunzi şi chiar alani.
Cele două oştiri se confruntă, în apropiere de Troyes, la 20 iunie 451, în
aşa-numita bătălie de la Campus Mauriacus sau, după alte opinii mai
vechi, de la „Câmpiile Catalaunice”. Învinse, trupele lui Attila părăsesc
câmpul de luptă şi se retrag finalmente dincolo de Rin. Nici pierderile
romanilor şi ale aliaţilor lor nu au fost neglijabile. De exemplu, Teodoric I,
regele vizigoţilor, a fost ucis pe parcursul ostilităţilor.
Mitul invincibilităţii hunilor fusese spulberat de victoria lui Aetius de
la Campus Mauriacus, dar potenţialul militar al acestora a fost doar
superficial afectat. Drept urmare, în anul 452, Attila invadează nordul
Italiei, în fruntea hoardelor sale. Sunt prădate, pe parcursul verii, oraşele
Aquileea, Milan şi Pavia. Împăratul Valentinian al III-lea se refugiase de la
Ravenna la Roma. La Mantua, o ambasadă încărcată cu daruri, condusă de
papa Leon I, i-a ieşit în întâmpinare lui Attila, care intenţiona să se îndrepte
spre Roma. După întrevederea cu Sfântul Părinte, suveranul barbar s-a
retras, aproape inexplicabil, în Pannonia.
În anul următor, 453, Attila, supranumit de către romani „Biciul lui
Dumnezeu”, moare penibil, într-o noapte de orgie, prilejuită de căsătoria sa
cu Ildiko (Hildiko), o aristocrată de sorginte germanică. Profitând de
dispariţia suveranului atotputernic al hunilor, regele gepid, Ardarich şi cel
ostrogot, Walamir, organizează o revoltă a seminţiilor germanice înrobite.
Succesorii lui Attila, Ellac şi Ernac, sunt învinşi, în lupta de la Nedao (454)
de insurgenţii germanici. Tentativele de regrupare, iniţiate de alţi fii ai
regelui defunct, sunt de asemenea sortite eşecului. Imperiul lui Attila se destramă finalmente ca o banchiză, dar prestigiul său politic rămâne relativ
viu în memoria colectivă.
Până în anul 468, hunii, aşezaţi între Dunăre şi Nipru, mai atacă Tracia.
Alţi confraţi ai lor devin mercenari în slujba bizantinilor. Până în vremea
lui Iustinian e semnalat un principat al hunilor în Mica Sciţie (Dobrogea).
În acelaşi interval de timp sunt menţionate triburile hunilor cutriguri între
Dunăre şi Don, iar cele ale hunilor utiguri mai la est. Aceste grupuri
nomade relicte vor fi supuse de avari în secolele VI-VII. Încă în secolul al
VII-lea e pomenit un regat hunic efemer, distrus de khazari. Pe de altă
parte, Attila (Etzel) e imortalizat ca personaj în poemele epice medievale
germane, Waltharius şi Cântecul Nibelungilor.